Pověsti
11. 4. 2009
Pověsti z knihy Čermenské obrázky od Jana Šilara a Valentina Kunerta
Švédův smrk (z Jakubovického lesa)
Na pokraji jakubovického lesa stával velký starý smrk, kde se říkalo "U Švédova smrku". Ten smrk již skáceli. Byli tu prý zakopaní Švédové, co na tom místě v šarvátce padli. Jednou na tom místě lidé kopali a nalezli v zemi zbytky starých zbraní.
O Mariánské hoře
Roku 1814 jel Antonín Keprta z Kunvaldu, vezl v Pruska mlýnské kameny na Moravu a chtěl ještě ten den dojet do Třešňovce a v hospodě "U Bílého koníčka" přenocovat. Byla již hodně tma, když jel cestou přes Mariánskou horu, kde byla cesta hodně rozježděná, rozbitá a vůz se klonil hned na tu, hned na onu stranu a forman Keprta jej zadržoval, aby se nepřevrátil. Když přijel na místo, kde stojí dnes kaple, vůz se na něho převrátil a on ležel pod vozem, nemoha se vyprostit, pod nákladem kamenů.
Vzdálen od vesnice, nemohl se na lidskou pomoc spolehnout, i vzýval Pannu Marii Zellenskou, ke které on sám několikrát putoval, aby ho vysvobodila z této těžké situace a život jeho zachránila, nebo mu aspoň šťastnou hodinku smrti vyprosila.
Tu najednou stála před ním bílá ženská postava s lucernou v ruce, ani slovo nepromluvila, zdvihla vůz a on bez úrazu vstal a jel dál a to světlo viděl tak dlouho, až přijel na lepší cestu, po které se jede do Třešňovce. Pak ta žena se světlem zmizela a on ustavičně děkoval Pánu Bohu a Matce Boží, že ho od jisté smrti zachránili.
Když pak přijel k "Bílému koníčku" v Třešňovci, vyprávěl, co se mu na Čípově kopci stalo. Na památku svého zachránění, z vděčnosti k Bohu, nechal na tomto místě postavit sloupek s obrázkem, znázorňující tuto příhodu zachránění. Později pak vůdce poutníků na tomto místě postavil dodnes stojící kostel podle vzoru kostela Panny Marie Zellenské.
O kýchání (Červený vrch)
Za Červeným vrchem, v lesním údolí, bývalo často slyšet hlasité kýchání. Jednou šel po stráni pytlák a také slyšel hlastité kýchání. Hlasitě na to odpověděl: "Pozdrav Pán Bůh". Ozval se hlas a ten mu děkoval, že ho vysvobodil. Vyprávěl mu, že za svého života nikdy nikomu "Pozdrav Pán Bůh" neřekl, a proto musel po smrti tak dlouho v této lesní pustině chodit a kýchat, až ho někdo pozdravem "Pozdrav Pán Bůh" vysvobodí.
U sedmi bratří (z Hůry)
V Hůře, v blízkosti Adamova jezera, rostla skupina buků, k nimž se chovala pověst, že sedm bratrů odcházelo do války a zasadilo sedm buků. Z této pověsti se nedá nic potvrdit, ani vyvrátit, ale v Hůře je a bývalo mnoho mohutných buků a skupina sedmi buků se asi uchytila náletem. Dlouho tam pak vegetovaly a daly vznik pověsti o sedmi bratřích.
Rusové
V době rusko - francouzských válek táhla prý Čermnou i vojska ruská. Staří pamětníci vzpomínali, jak ruští vojáci, kteří zde tábořili, sbírali po lese různé houby, a ty si pak různě upravované připravovali k večeři. Někteří prý z neznalosti hub nasbírali i muchomůrky a po pojedení za velkých bolestí volali: "Kremendo, pusť - nepustíš-li ty, pustí duša moja". Kremenda - muchomůrka nepustila, ale pustila prostá ruská duše.
O čarodějnicích
30. dubna, večer před 1. májem, se dosud udržuje starý zvyk - pálení čarodějnic. Dnes se pálí v obci společně na jednom, nanejvýš na dvou místech. Dříve však každý kopec ten večer planul ohněm a za křiku a jásotu se mládež, ale i starší děti při ohni vydováděly a dlouho v noci se pak vraceli domů.
O pokladu na Hůře
Na Hůře je prý zakopán poklad a v pokladu je též 12 stříbrných apoštolů. Jednou šel jeden člověk do lesa Hůry, bylo to na Velký pátek dopoledne, a jak šel lesem, přišel k jednomu podzemnímu sklepení a v něm bylo okénko. Ten člověk Hůru znal, ale o žádném sklepení nevěděl. Vzpomněl si ale na starou pověst, že je v Hůře zakopaný poklad, a že když se na Velký pátek čtou v kostele pašije, jsou všecky podzemní poklady otevřeny. Byl by rád okýnkem vlezl do sklepení, aby se o té věci přesvědčil, ale pojala ho jakási tajemná hrůza a bál se sám do sklepení jít. Usekl tedy sekyrkou hrázku a strčil jeden konec hrázky do okénka, aby to místo snadněji našel, a běžel do vsi a přivedl s sebou několik mužů a chtěl se s nimi vydat do podzemního sklepení. Vrátil se s nimi a hledali vyznačené místo, ale nenašli ani sklepení, ani okýnko, ani hrázku.
Poutě z Mariánské hory do Maria-Zell
Do Štýrska se vycházelo na svatodušní pondělí z Mariánské hory. Poutníci si nesli s sebou pecen chleba, něco buchet, sušené nudle, jíšku na másle smaženou. Polévky se vařily cestou. Poutníci měli s sebou i různé nádoby na vodu a vaření.
První nocleh byl v Žichlínku, pak v Moravské Třebové, Sloupu u Blanska, v Brně, ve Vranově, ve Vídni (tam bývali den, aby si prohlédli císařskou zahradu a jiná památná místa ve městě), v Lilien-Feld a v Maria-Zell.
Když se blížili k Maria-Zell, k poutnímu místu, předem se pěkně uspořádali, mládenci vepředu, panny za nimi a pak ostatní v pěkném průvodu. To bylo radosti, když uviděli klášter, žádný se necítil unaven po tak dlouhé cestě, i když v botách nevydrželi jít. Nohy měli odřené, proto si doma předem podšili punčochy měkkou kůží. Každý radostně zpíval, nadšeněji než dříve cestou, přitom žádný neudržel slzu v oku. Taková byla touha po posvátném místě Bohorodičky. Vykonali zde více pobožností a zdrželi se tu tři dny a tři noci.
V roce 1900 šlo poslední procesí z Dobrouče. Šlo se do Třebové pěšky a pak se jeho vlakem a před cílem se šlo osm kilometrů pěšky.
Do Maria-Zell se chodilo každý rok, celá pouť trvala jednadvacet dní a vydávali se na ni jen dospělí.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář